Helena Torstenson: Läraren Helena Torstenson: ”Hur länge håller vi? Ska vi dubbelplanera fram till sommaren så kommer ingen att orka”
Många elever är, och har varit sjuka och hemma från skolan. Det går både magsjuka och vanlig influensa. Dessutom är många hemma eftersom man ska följa Folkhälsomyndighetens råd gällande corona.
Alla dessa elever som är hemma, oftast minst en vecka, behöver ha hem skolarbete och instruktioner för att inte komma efter för mycket. Detta ger oss lärare merarbete.
En del uppgifter, till exempel prov kan bara göras på plats i skolan och måste därför göras i flera omgångar för att alla ska få chansen att delta. Även i de praktiska ämnen är det svårt att skicka hem uppgifter att göra så även här får eleverna mycket att ta igen när de är tillbaka i skolan.
Det är självklart inte bara elever som är sjuka. Många pedagoger är också sjuka eller hemma med sjuka barn. De som lyckligtvis är friska och kvar på jobbet får naturligtvis mer arbete att göra. Personal hoppar in i olika klasser och på olika lektioner. Då räcker inte personalen till att ge extra stöd där det behövs, planeringstid går också förlorad.
Ovanpå det redan pressade arbetet kommer det hela tiden nya direktiv om att vi ska planera för distansundervisning, det vill säga dubbelplanera, med tanke på en eventuell skolstängning även av grundskolan. Att dubbelarbeta och ändå känna att man inte räcker till är väldigt negativt för hälsan. Senast i morse hörde jag en kollega säga: ”Vi orkar snart inte mer vi heller”.
På F-6-skolan jag jobbar på är all personal fantastisk. Vi ställer upp för varandra och hjälps åt att lösa problem och få dagarna att fungera. Vår rektor litar på att vi prioriterar rätt och stöttar oss så mycket det går. Men hur länge håller vi? Ska vi dubbelplanera fram till sommaren så kommer ingen att orka.