Bussresearrangör tvingas varsla
Trossöbuss, som även äger Bromöllabuss, har ställt in alla utlandsresor till och med den 14 april. Detta på grund av stängda gränser söderut.
Två anställda på kontoret i Bromölla varslades om uppsägning på måndagen. Utöver det har företaget fyra anställda på kontoret i Karlskrona och tre fastanställda chaufförer.
– Läget är just nu katastrofalt. Vår högsäsong, april till juni, ligger framför oss. Detta kommer att få enorma följdeffekter för branschen, Marginalerna är små redan som det är, säger Magnus Petersson, vd för Trossöbuss.
Han har fått avbokningar ända fram till augusti.
– Jag önskar att människor var lite mer sansade. Visst ska man vara försiktig, men det har blivit ett väldigt konstigt läge. Människor är hysteriska. Och medierna spär på effekten, säger Magnus Petersson.
Många som bokat resor hör av sig och vill ha pengarna tillbaka. Men reglerna i det exceptionella läge som råder just nu är oklara. Branschorganisationen Sveriges Bussföretag väntar bland annat på besked gällande stöd från staten.
– Om vi har flerdagarsresor med fasta kostnader för hotell så avvaktar vi med återbetalningar. Om det är dagsresor där vi bara har kostnader för chauffören betalar vi tillbaka, säger Magnus Petersson.
Trossöbuss och Bromöllabuss har inte ställt in resor inom Sverige, förutom teaterresorna. Dagsturer till Ullared fortsätter, liksom utflykter till Vellinge.
– Om man kan gå på Maxi och handla kan man åka till Ullared. Jag kan bara i sammanhanget vädja till blekingarna att stötta lokala företag så långt det är möjligt. Vi kommer att se många konkurser framöver annars, säger Magnus Petersson.
Här saknas innehåll