WEBB-TV: En miljard kronor senare – nu sjösätts HMS Uppland

Hon har renoverats och uppgraderats för att möta moderna hot. Nu är det dags för sjösättningen.
– Vi har köpt samma utrustning och har högre krav än vad Nasa har, säger Gunnar Wieslander från Saab Kockums under onsdagens sjösättning.

En ubåts svarta skrov ser alltid större ut när den ligger på land än i vattnet, då bara tornet brukar sticka upp över ytan. Lite som en strandad val, en jätte i fel element.

Under onsdagen var det dock dags att rätta till det och återbörda HMS Uppland dit hon hör hemma – i Neptuni salar, som marinchefen Jens Nykvist uttrycker det.

De senaste åren har ubåten befunnit sig vid Karlskronavarvet för en halvtidsuppgradering, likt den som systerfartyget HMS Gotland redan har genomgått.

Uppgraderingen har skett på en lång rad punkter.

Foto: Mattias Mattisson
Foto: Mattias Mattisson
Foto: Mattias Mattisson

Den kanske mest iögonfallande skillnaden är att hon nu är två meter längre – ubåten har delats i mitten och förlängts för att få plats med ny teknik. De mycket tysta och luftoberoende stirlingmotorerna har uppdaterats, fartyget har försetts med nya högteknologiska sensorer och ledningssystem och det klassiska periskopet har ersatts med en optronisk mast.

Under en presskonferens precis före sjösättningsceremonin får vi en genomdragning av allt som är nytt. Vi sitter i ett rum precis över den hall där alla de rör som dras genom ubåtarna tillverkas.

– Vi står ovanför den nya rörverkstaden. Ubåtar är stora rör, men de är späckade med rör inuti också, säger Gunnar Wieslander, chef för Saabs affärsområde Kockums.

– Vi gör rören på samma sätt som när man bygger rymdskepp. Vi har köpt samma utrustning och har högre krav än vad Nasa har.

Kostnaden för uppdateringen landar enligt tidigare uppgifter på dryga miljarden – Men Saab Kockums pratar ogärna om den exakta prislappen.

Väl värt pengarna i alla fall, menar Försvarsmakten och Saabägda Kockums, som förklarar att ombyggnationen ger ubåten en avsevärt förlängd livslängd, minst in till 30-talet, och gör ubåten fortsatt konkurrenskraftig – och den mest avancerade konventionella (icke atomdrivna) ubåten i världen.

Odd Werin från Försvarets materielverk berättar att en viktig del i uppgraderingen gäller hotet från Internet. En smartphone kan orsaka mycket stor skada om den används på fel sätt. Därför har mycket möda lagts på att förbättra IT-skyddet.

Marinchefen konteramiral Jens Nykvist har tjänstgjort på HMS Uppland, och har varit fartygschef på både Halland och Gotland.
Foto: Mattias Mattisson
Foto: Mattias Mattisson
Marinchefen Jens Nykvist och Gunnar Wieslander som är chef för Saabs afärsområde Kockums.
Foto: Mattias Mattisson

Marinchefen Jens Nykvist talar ofta om en tröskeleffekt, där varje steg i en eskalerad konflikt ska bli kostsamt för fienden. I den metaforen har ubåtarna en nyckelroll i att avskräcka från ett anfall mot landet.

Att de svenska ubåtarna har ett kraftigt bett kan världens största flotta vittna om.

HMS Uppland hör till Gotland-klassen som förutom Uppland och Gotland även består av Halland. Under en övning i Atlanten lyckades HMS Gotland undkomma den amerikanska flottan och simulerade bland annat en lyckad attack mot hangarfartyget USS Ronald Reagan år 2005.

Nu när både Uppland och Gotland är uppdaterade ser försvaret och Saab Kockums det som en språngbräda in i den nya klassen ubåtar som håller på att byggas, A26, eller Blekinge-klassen där HMS Blekinge och HMS Skåne ska sjösättas under 20-talet.

– Mer än 20 nya system ombord på nya Gotland-klassen kommer att implementeras i A26, vilket bidrar till riskminimeringen för fartyget. Dessutom innebär detta stora utbildningsmöjligheter för besättningen, säger Gunnar Wieslander.

Förhoppningen är nu att styrande politiker ska besluta om att även uppgradera HMS Halland på samma sätt. På det sättet utökas antalet tillgängliga ubåtar och försvarsförmågan höjs, menar marinchefen Jens Nykvist. Ett beslut skulle både han och varvet vilja se redan till hösten.

Gunnar Wieslander i samtal med några personer ur Upplands besättning.
Foto: Mattias Mattisson

Men tillsvidare är de glada över att kunna doppa Uppland i vattnet igen. Sjösättningsceremonin innehöll tal, musik från Hemvärnets musikkår och efteråt en gigantisk kö till korvgrillningen för alla varvsanställda.

Att sjösättningen väcker känslor märks på både nuvarande och tidigare militärer som har tjänstgjort på HMS Uppland.

– Jag tjänstgjorde på Uppland och det var där jag lärde mig styrbord, babord, upp och ner, säger marinchefen, som även varit fartygschef på systerfartygen Halland och Gotland.

Och Gunnar Wieslander gjorde sin sista tjänstgöring som sjöbefäl ombord på Uppland.

– Då hade jag med mig min son, när vi skulle lägga till frågade han mig varför jag hade tårar i ögonen. Det är speciellt att jobba med de här båtarna.

Nu ska flera tester både vid kaj och till havs genomföras innan ubåten kan levereras tillbaka till Försvarsmakten under nästa år. Senare i sommar ska Gotland, som sjösattes för precis ett år sedan, levereras.

Se över 30 bilder från sjösättningen i bildspelet nedan!

images37 bilder
enlarge
Se alla bilderna från sjösättningen här!

Läs mer

Medan du sov

Medan du sov: Här är nattens händelser

Lastbils in i elskåp i Karlskrona.

Coronavirus

Coronaeffekten: Idrottsstjärnan tappar halva lönen

Så påverkas våra internationella profilerna av coronaviruset

Coronavirus

Lista: Idrottsevenemangen som är i farozonen

Fotbollscup: ”Tvingats ställa in” – Hästhoppning: ”Lutar åt att vi kör”

Enkät

Corona: Så hanterar Blekingeklubbarna viruset: ”Fortsatt aktiv”

Vanligaste frågan inom föreningarna

Sport

Klart: Vi tv-satsar på lokal fotboll i unikt samarbete

Här är serierna vi nu äger rättigheterna att tv-sända

2010-talets sport

Dansk dynamit, pärongate, 178 mål och ”Honken”

22 minnesvärda sporthändelser från 2010-talet