Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Volvo: ”En ögonöppnare för många”

Under hösten 2017 skakades Sverige av en rad kollektiva upprop där kvinnor från olika grupper talade ut. Men från industrins kvinnor kom aldrig något.
– Jag tror ändå att det blev en ögonöppnare för många, säger Maarit Torikka.
OLOFSTRÖM • Publicerad 26 oktober 2019 • Uppdaterad 18 december 2019
Maarit Torikka är kassör i Volvos verkstadsklubb, samt jämställdhet- och mångfaldsansvarig.
Maarit Torikka är kassör i Volvos verkstadsklubb, samt jämställdhet- och mångfaldsansvarig.Foto: Gunnel Persson

Hon har arbetat på Volvo i Olofström sedan i början på 80-talet. Först på verkstadsgolvet, och numera som förtroendevald med uppdrag som jämställdhet- och mångfaldsansvarig.

När metoo-rörelsen spreds över hela världen för två år sedan, och fick särskilt stort genomslag i Sverige, upplever hon att det var något tystare bland arbetarna på industrigolven jämfört med i andra branscher.

Annons

– Vi hade inget upprop, och vad gäller Volvo fick metoo inte så stor genomslagskraft. Min upplevelse är att kampanjen inte var lika märkbar hos oss, säger hon.

I en enkätundersökning, som gjordes i november 2017 av Novus med ett urval av IF Metalls medlemmar, uppgav ändå 34 procent av förbundets samtliga kvinnor och 59 procent av kvinnor under 30 år att de hade upplevt sexuella trakasserier på sina arbetsplatser det senaste året.

En uppföljande undersökning, som gjordes ett år senare, visar att andelen har minskat något men fortfarande är nästan en tredjedel av alla kvinnor, och nästan sex av tio unga kvinnor, utsatta.

– Eftersom det är många män som arbetar inom industrin har det länge funnits en dålig jargong. Arbetsmiljön kan vara lite mer råbarkad, säger Maarit Torikka.

”Jag tycker att det var bra att metoo kom. Det behövdes”, säger Maarit Torikka.
”Jag tycker att det var bra att metoo kom. Det behövdes”, säger Maarit Torikka.Foto: Gunnel Persson

Däremot tror hon att metoo lett till att fler börjat fundera på hur de beter sig.

– Det blev säkert en ögonöppnare för många. Och att man också passade på att sätta ner foten och säga ifrån, säger hon.

– Jag tycker att det var bra att metoo kom. Det behövdes. Det är inte något som ska släppas heller, utan måste hållas levande.

Enligt Jonas Knutsson, kommunikationschef på Volvo i Olofström, har anmälnings- och rapporteringsbenägenheten ökat under de senaste två åren.

– Metoo-vågen hjälpte till på det sättet att fler vågar säga ifrån eller uppmärksamma händelser som inte är okej.

Han säger att det handlar om en handfull incidenter där man från företagets sida har agerat med disciplinära åtgärder, men att det även varit händelser som uppmärksammats och tagits hand om direkt.

Annons

– Så man nog säga att det i dag finns en större medvetenhet och en större mognad, vilket är en positiv utveckling.

Läs också:

Matilda OhlssonSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons